Rukověť poutnická

Zpět na seznam témat


Jiří Dufka

Konvolut sestavený z rukopisných i tištěných písňových a modlitebních textů představuje svérázný typ poutnického kancionálu. Jeho základem je zpěvník sestavený Františkem Karlem Pikem, učitelem z Pertoltic u Kutné Hory a průvodcem poutí, celfotrem. Pik je známý také jako autor několika tištěných dílek – kramářských písní, drobných textů, modliteb, které publikoval především v jindřichohradecké landfrasovské tiskárně. Svou Rukověť poutnickou uvedl zahajovací promluvou celfotra k poutníkům. Následující zpěvník je organizován podle jednotlivých fází mariánských poutí. Připojený rejstřík v závěru této části naznačuje samostatný vznik úvodní části, možná ukazuje na dosud neznámou tištěnou předlohu. Následují tištěné i rukopisné přívazky, které byly do svazku zřejmě zařazeny sekundárně. U některých rukopisných písní je opět připsáno Pikovo autorství.

Sekundárně připojenými opisy a tisky písní a modliteb svazek ukazuje na provázanost poutnické kultury s uživateli a uživatelkami mnohem častěji dochovaných špalíčků kramářských tisků, kteří také své svazky v průběhu času rozšiřovali. Je také zřetelným dokladem živé rukopisné kultury, která ještě v 60. letech 19. století pomáhala udržovat lokální písňový kánon, i vlivu tištěných písní, které ho rozšiřovaly.

Svazek pochází ze sbírky kramářských tisků Jaroslava Vobra, datum akvizice však není známé. Zřejmě Vobr sám nechal svazek převázat s užitím původních součástí – lepenkových desek, usně a měděných rožnic a místy také doplnit papír. Nálepka s číselným označením na přední desce již reflektuje řazení v jeho soukromé sbírce. Došlo tak sice zřejmě k setření stop organického růstu konvolutu, jeho jednotlivé části však byly zachovány v relativně dobrém stavu.

KONTAKTE
DIENSTLEISTUNGEN
WISSENSCHAFT UND FORSCHUNG
ÜBER UNS