Pravda a žádná lež

Zpět na seznam témat


Hana Bočková

Téma ženy a hříchu objevíme v latinských i českých textech mnoha žánrů už od středověku. Jejich častým inspiračním zdrojem je Bible; zejména Starý zákon nabízí mnoho hříšných ženských postav, jejichž zajímavý, čtenářsky přitažlivý osud má i výchovně moralistní potenciál. Kramářská píseň Pravda a žádná lež hned v prvním verši nastoluje téma ženské věrolomnosti, aby je v každé další sloce stvrdila všem známým starozákonním příběhem. Výčet příkladů nazíraných z perspektivy nešťastného muže, který nese důsledky ženského hříchu, začíná Adamem v ráji, pokračuje Jákobem, králi Davidem i Šalamounem, silným Samsonem. Někdy se setkáme i s reinterpretací známé epizody, aby intence písně zůstala zachována; tak je do pozice obelstěného muže vmanipulován Holofernes, který je jinak zpravidla vnímaný jako nepřítel Izraele spravedlivě popravený statečnou Judit.

Kramářská píseň se ujala i v ústním podání a světském pojetí v první polovině 20. století. Vystavený rukopis Hynka Bíma (1874 Lomnice nad Popelkou – 1958 Tišnov) z roku 1910 představuje jednu z hudebních variant písně v podání 71letého Fabiána Kučery z obce Moravské Knínice (okr. Brno-venkov).

KONTAKTE
DIENSTLEISTUNGEN
WISSENSCHAFT UND FORSCHUNG
ÜBER UNS