Jana Pleskalová – Olga Navrátilová
Soubor sedmi písní nazvaných Sedmero postních písní pro každý den v týhodní obzlášť je určen pro jednotlivé dni v týdnu v době postní. Jejich společným jmenovatelem je široce pojaté téma ukřižování Ježíše Krista, přičemž expresivně bohatý obraz Kristova umučení ve všech písních dominuje. Mezi písněmi zaujímá nejvýraznější postavení nedělní píseň založená na symbolice barev. Každá barva roucha, jež křesťan pomyslně obléká, symbolizuje určitou událost Kristova utrpení. Česká verze písně byla zřejmě známa již v polovině 17. století, neboť v kramářské produkci se používal její nápěv pro další náboženské, později i světské písně.
Píseň se skládá ze třinácti strof využívajících dvanáct názvů barev včetně pojmenování metaforických (např. travná barva – ‚v barvě trávy‘). V incipitu písně se objevuje barva černá: Černěť já se přistrojím – k tobě Kriste Králi, následuje barva zelená a travná – obě jsou spojeny s Kristovým přebýváním na Olivetské hoře, kde byl Jidášem zrazen a zajat: Zelenou sukni vezmu – Na Olivet jde Pán; Travnou mně barvu dejte – Půjdu do zahrady (‚Getsemanské‘). Mučení připomínají barvy modrá, červená a šarlatová: Modrou mně barvu dejte – Tvář Páně zmodralá; Červené vezmu šaty – Pán můj krev prolívá; Vezmu plášť šarlatový – Pán v šarlatu stojí (šarlatový plášť, tj. jasně červený, nosili králové; Kristus byl podobně oděn pro posměch, protože se prohlašoval králem). Vodní barva signalizuje Pilátův rozsudek: Pilát si symbolicky umývá ruce a tím naznačuje, že zodpovědnost za smrt Krista nesou Židé: V barvě pochodím vodní – Pilát se umývá. Ortel je vynesen, Kristus ukřižován, následující barvy jsou vyjádřením smutku: Šedivě se přistrojím – Již jest ortel vydán; Do barvy se zaviji – Poslez fialové – Krystus po své Pašiji – Odpočívá v hrobě.
Symbolika barev není v náboženských textech ojedinělá, doložena je rovněž v některých barokních kázáních: barva bílá symbolizuje čistotu, zelená naději, červená lásku etc., nicméně nebývá zdaleka tak častá, jako je tomu zde. Skladba tak ukazuje, jak působivé mohou být symboly barev.